Karel Vachek’s latest documentary essay deals with the fine line between an internal belief in God and institutionalized religion. At the same time it brings up the need for a healthy sense of skepticism and the benefit of not believing in anything that advertises itself as certain.
Karel Vachek’s latest documentary essay deals with the fine line between an internal belief in God and institutionalized religion. At the same time it brings up the need for a healthy sense of skepticism and the benefit of not believing in anything that advertises itself as certain. The filmmaker sets out for the USA, Japan, Great Britain, Poland, and the Balkans in his sometimes amusing investigation of spiritual substitutes, such as esoteric "teachings” or various fraudulent and magical practices, to which we sometimes fall prey due to our natural religious cravings. In addition to a Czech "prefab” family, who describe the carryings-on of their poltergeist, well-known mystery buffs appear in the film: Erich von Däniken, Raymond Moody Jr., and Ivan Mackerl. Director Vachek, however, uses no irony or ridicule, and although his position of skepticism in the film is clear, he is quick to point out surprising correspondences between the newest scientific hypotheses and the most ancient religious texts.