Love
This year Michael Haneke left Cannes with his second Palme d’Or. The protagonists of Amour are Georges and Anna, husband and wife, former music teachers whose comfortable old age is interrupted by Anna’s sudden illness. Her husband rejects practical solutions, however, and cares for his wife until her last breath. Actors Jean-Louis Trintignant and Emanuelle Riva give masterful performances.
Georges and Anna are octogenarians who don’t yet feel the weight of their years. They are both retired music teachers who always lived in harmony, as is clear from their lively conversation following a concert. Their daughter lives with her family abroad. One day Anna suffers a loss of memory, the first sign of her illness. Georges is thus faced with a difficult test. Although old and feeble himself, he refuses his daughter’s practical solution. In an age when the word love is often a euphemism for sexual satisfaction, Michael Haneke has shot a film about an elderly couple who have not stopped loving each other despite having lived together for so long. Without love, Georges would be unable to care for Anna to her dying breath. And his final act, however extreme, can only be understood as an expression of love. A meditation on old age and dying can never be a picnic, but thanks to the director and his actors, it can prove unforgettable.