A Respectable Family
After 22 years in Paris, Arash returns home to Iran. Soon enough, however, he realizes that he has become estranged from his native country, and that his own family is part of a dark and violent cycle of revenge, corruption, and greed. This Iranian variation on a film noir is a modern-day Cain and Abel story influenced by debut director Massoud Bakhshi’s own childhood experiences in the shadow of the 1980s Iran-Iraq war.
Arash is an academic from Iran who has put down roots in France. After 22 years he is returning home to accept a teaching job in Shiraz, the town where his elderly mother lives. The family was torn apart years ago by tragic events, but now his step-brother’s son convinces Arash to make things better with his dying father. Soon enough, however, Arash realizes that he has become estranged from his native country, and that his own family is part of a dark and violent cycle of revenge, corruption, and greed. This Iranian variation on a film noir is a modern-day Cain and Abel story influenced by debut director Massoud Bakhshi’s own childhood experiences in the shadow of the 1980s Iran-Iraq war. The film, presenting a convincing portrait of contemporary Iranian society, world premiered in the Director’s Fortnight section at this year’s Cannes IFF.