Private Universe
Helena Třeštíková’s latest documentary captures 37 years in the life of the Kettner family. A family diary served as a springboard for the film: husband Petr faithfully jotted down all the joys and tribulations which his "utterly ordinary” Czech family underwent over the course of nearly four decades.
Helena Třeštíková’s latest movie is her most ambitious long-term documentary project to date. She began filming her childhood friend, Jana Kettnerová, in 1974 when Jana was expecting her first child, a son named Honza. A family diary served as a springboard for the film: husband Petr faithfully jotted down all the joys and tribulations which his "utterly ordinary” Czech family underwent over the course of nearly four decades. In addition to the Kettner family story, (often humorous) archive shots crop up recalling the career of Karel Gott or fundamental political changes in the Czech lands. Thanks to the director’s close relationship with the figures in the film, viewers are invited to take an uncommonly intimate look at their lives as they play out against a backdrop of "great events.” The cleverly constructed film skillfully links private and public aspects of life, touches on numerous fundamental questions, and shows that human life needn’t always have a dramatic dimension in order to have depth.