Journey to the Beginning of Time
This feature film debut alone would have sufficed to link Karel Zeman with Georges Méliès. Part fantastic story with hints of sci-fi, part romantic adventure, part fairy tale, all reflecting pure joy in being able to bring playful ideas to life. Here, Zeman also wanted to teach young audiences something about the history of life on Earth, and thus he has four schoolboys travel back in time to the period when the Silurian sea covered the planet. They sail through a cave in a little wooden boat, and suddenly find themselves in an ice age. From there they drag the boat behind them like a sledge and, when a dinosaur later treds on it in the Mesozoic Era, they turn it into a raft. But when the raft then falls victim to the primaeval forest swamps of the Paleozoic Age, they have to make their way to the vast Silurian waters on foot. In the quaint way typical of children, the boys demonstrate a delightful naivety in coping with various sticky situations. Today, almost sixty years later, viewers will still marvel at the special-effects animation and the flawless models of prehistoric creatures. But, above all, they will appreciate this enchanting homage to boys’ curiosity, courage and true friendship.