Amadeus
A period fresco – and recipient of eight Oscars – exploring the time-honoured feud between genius and mediocrity. Court composer Antonio Salieri vainly craves Mozart’s talent and decides to involve his intractable rival in malicious intrigue.... This immortal parable, created with original artistic flair, was primarily shot in Prague.
This period drama – based on the stage play of the same name by Peter Shaffer and the recipient of eight Oscars – explores the time-honoured feud between genius and mediocrity. Court composer Antonio Salieri is wealthy and favoured in his social circle, however, he vainly craves Mozart’s talent. He decides to take action against his intractable rival – with that grating, high-pitched laugh – by involving him in malicious intrigue. Salieri thus propels him towards financial ruin and premature death. He only truly comes to recognise the power of Mozart’s music when he assists the latter as he writes his Requiem.... This multi-layered fresco depicts the contradictory relationships between individuals and authority figures, including God. The film which, at the time of its initial screening, inspired a whole new style of dressing, caricatures the philistine attitudes of self-complacent monarchs. It also touches upon the enduring conflict between consumer pressures and creative independence. A parable created with original artistic flair, the film was primarily shot in Prague (chiefly in the Estates Theatre) and involved the collaboration of a whole host of Czech names.