Childhood is the subject of Cousins’ exciting new journey through the history of film, as well as the themes connected to it – loneliness, playfulness, adventure, and mystery. One of the greatest cinephiles among filmmakers, he has created a pioneering and emotionally compelling composition with the help of 53 clips.
The main theme of Mark Cousins’s new and exciting journey through the history of film is childhood – and the related subjects of loneliness, playfulness, adventure, and mystery. Cousins, one of filmmaking’s greatest cinephiles, has created a revelatory and emotionally powerful film using fifty-three excerpts of films from twenty-five countries. Besides scenes from classics such as E.T. the Extra-Terrestrial, The Red Balloon, Kes and The 400 Blows, Cousins also cites many practically unknown gems of world cinema (many of them made by women) from regions that have been unjustly ignored. The Czech Republic is represented by Karel Kachyňa’s Long Live the Republic and Miroslav Janek’s documentary The Unseen. The world of Cousins’s film, centered on the filmmaker’s extraordinarily compelling home videos of his niece and nephew, is playful, melancholic, innocent, highly personal and, at the same time, universal. The two key features of Cousins’s work – story and journey – are poetically interlinked in a film whose DVD is a must-have for all home collections, right alongside the famous movies mentioned above.