The Selfish Giant
Thirteen-year-old Arbor has anger management problems that lead to his expulsion from school. Living at home with his mother and older brother, his only friend, whom he always hangs around, is Swifty. The film, inspired by the Oscar Wilde fairytale, is a visually delightful story with highly convincing performances. Not unjudiciously compared to Ken Loach’s early work, the movie screened at this year’s Cannes IFF.
Thirteen-year-old Arbor, who has problems with aggression and adaptation, lives alone with his mother and older stepbrother. He is difficult to control, and the only friend willing to listen to him and to whom he clings with childlike obstinacy is Swifty. After he is expelled from school, Arbor decides to earn money by stealing metal and selling it at a junkyard owned by the rough Kitten. He ends up pulling Swifty into this vicious circle from which there is no escape, and soon both boys are faced with the inevitability of a tragedy with a vague ending that leaves many questions unanswered. The film was loosely inspired by Oscar Wilde’s fairy tale of the same name. The film captivates audiences through its extreme realism, authentic performances, and visually refined cinematography. The feature debut by renowned director Clio Barnard does not deny her documentary past and has been justly compared to the early films of Ken Loach. The film was successfully screened in the Directors’ Fortnight section at this year’s festival in Cannes.