Grigris
Young Grigris may have a paralyzed leg but his dance skills wow bar patrons. When his takings from performing aren’t enough to pay for his stepfather’s hospital bills, the protagonist gets involved with the local underworld and things nearly reach a critical point. A likable film by a Chadian filmmaker that earned the appreciation of audiences at this year’s Cannes festival.
Grigris has a paralyzed leg, but thanks to an iron will, his dance performances earn him enthusiastic accolades from the patrons of a local bar. When his stepfather ends up in the hospital and the earnings from his dance performances are no longer enough, Grigris tries to get money any way he can – all the more so because he has fallen in love. It doesn’t matter that his chosen one doesn’t exactly have the best reputation; the important thing is that she tries with all her might to help him out of a dangerous situation. The main character is played by a real handicapped dancer whom director Mahamat-Saleh Haroun discovered in his native Chad. Haroun is well known to festival audiences in Karlovy Vary, which has shown nearly all of his films (most recently 2010’s A Screaming Man); and although he left Cannes without any awards, his film was well-received by audiences. This story of a naïve young man grabs hold of the viewer not so much through its plot as through its subtle humor and the director’s exploration of the differences between life in Africa’s cities and its villages. The unexpected twist at the conclusion of this escalating drama was met with spontaneous applause from the audience.