Omar
The occupied Palestinian territories. Three young men, friends from childhood, and a young woman attempt to gain control over their lives and, at the same time, decide to fight to free their homeland. The gifted Palestinian director’s film, vaguely reminiscent of Romeo and Juliet, was screened in the Un Certain Regard section at this year’s Cannes IFF.
Despite the risks and flying bullets, young Omar regularly climbs the huge wall dividing Palestine to visit his secret love Nadia. Nadia doesn’t know that Omar and her militant brother Tarek are fighters for Palestinian liberation, as is another childhood friend Amjad, who is also in love with her. After a lethal attack that the young men launch as an act of resistance, Omar is captured and becomes an unwilling participant in a game of cat and mouse with the military police. This Arab variation on Shakespeare’s Romeo and Juliet is an unforgiving reminder that the road to hell can be paved with good intentions. Omar must not only make important decisions in life, but must also struggle with his views and opinions and become a man. A raw and realistic story vividly told in a dynamic directorial style using authentic performances. Shot by the talented Palestinian director Hany Abu-Assad, Omar was successfully screened as part of Un Certain Regard at this year’s festival in Cannes.