A young priest assigned to a community on a picturesque Dalmatian islet is appalled at its very low birthrate. When the confession of a local tobacconist reveals the reason why, he opts for a rather unusual method for rectifying the situation. The result is an increase in the number of unplanned pregnancies and consequent demographic growth. Except that not everything turns out the way the idealistic clergyman had envisaged.
When a young Catholic priest named Fabian is assigned to take over from his popular predecessor in a picturesque Dalmatian village, he is appalled to discover that, while there are plenty of funerals, hardly any children are being born. A confession from a local parishioner reveals the cause, and Fabian decides to try and improve the birthrate using somewhat unusual methods. The priest is actually successful yet, after a time, cracks start to appear in his plan, and his efforts gradually come to grief. The film is based on the comedy by Mate Matišić which prompted both enthusiasm and outrage on the Croatian stage at the end of last century. For its film adaptation Vinko Brešan opted for a distinctive set design and visual portrayal, which also govern the stylisation of the individual situations and the conception of the characters. The ironic perspective on the naive young priest who, with the purest of intentions, brings misfortune on several of his fellow citizens, allowed the atheist authors to criticise the Catholic church and the prejudices prevailing among the popular classes.