Film enthusiast, director, and traveler Mark Cousins set out for the Kurdish village of Goptapa, the target of a 1988 chemical attack ordered by Saddam Hussein. He brought along a movie projector, three video cameras, and several classic movies. Sensitive to the situation, he gradually makes contact with the local kids and they tell him their wishes and memories.
This time around film enthusiast, director, and traveler Mark Cousins set out for the Kurdish village of Goptapa, Iraq, the target of a 1988 chemical attack ordered by Saddam Hussein. It’s the period of Ramadan so adults stay in their houses while kids are free to enjoy hanging out outside. Cousins brought along a projector, a few classic movies, and three video cameras. Sensitive to their situation, he then makes a real connection with the local kids, gradually getting to know their dreams, desires, and experiences, even those beyond the war. The director is also the guide to the film: he speaks to the kids and projects old movies for them, including Spielberg’s cult hit E.T. the Extra-Terrestrial. The filmmaker’s commentary serves as a near-constant backdrop as he reminisces about, among other things, his own childhood in Belfast. His sincere excitement and enthusiasm are palpable, and his film serves as a reminder of the fact that children are the same the world over, full of imagination, naivety, and wisdom.