Brief Encounters
Valentina and Nadya love the same man; one is his wife, the other a fleeting encounter; neither knows of each other’s existence until a misunderstanding brings them together. A finely spun love triangle, in which the image of Maxim (Vladimir Vysotsky) is crafted solely from the reminiscences of two infatuated women.
Maxim, a geologist, has captured the hearts of two very different women – his zealous wife Valentina, a high-ranking official, and Nadya, the naive young village lass he met on one of his expeditions. The girl goes in search of Maxim and ends up working for his wife, of whose existence she was totally unaware. Valentina mistakes Nadya for the new maid and the latter accepts her offer of a job just so she can get close to Maxim. But on the eve of his return home Nadya realises that she has no part in this story. The director cast the then practically unknown Vladimir Vysotsky in the role of Maxim; Muratova herself appeared alongside him, replacing an actress deemed unsuitable even though shooting had already started. The unusual structure of the film, woven from scattered, non-linear reminiscences, together with its vision of the social disenchantment to come, rattled party officials to the extent that, within a few days of the premiere, it was sent to the censor’s vault for 20 years. This is the first time the film is being screened to Czech audiences in its digitally restored version.