Papusza
Bronisława Wajs (1908–1987), known as Papusza, is the world’s most famous Romany poet. Her life in Poland is swathed in mystery, and her talent for writing poetry brought her fame. Her own people, however, cursed her for having betrayed the secrets of ancient Romany culture and customs.
Romany poet Bronisława Wajs (1908-1987), known as Papusza, is a Polish legend. Instead of attempting a classical biographical piece, the filmmakers bring to life events that were important both for the destiny of this talented woman, and for the modern history of her ethnic group. The black-and-white photography conjures up a poetic and, in places, raw testimony of the regions travelled by the Romanies before the Second World War and immediately after it. The film also treats the decline of their best traditions, and the physical and moral deprivation they suffered after being forced to abandon their nomadic existence. Although Papusza at various stages of her life remains the focus of the story, it is not until the latter half of the movie that fragments are pieced together to form a picture of her youth, her unhappy marriage, her character and also her custom of setting down her experiences and feelings in verse on scraps of paper. The film moves between several time planes which, while requiring vigilance from the audience, makes for a compelling evocation of the personal tragedy of a woman whose poetic gift brought her fame, but also damnation.