Presence
Famous Swedish photographer Georg Oddner through the eyes of famous Swedish filmmaker Jan Troell. A portrait of a fascinating personality with the soul of a jazz musician, a testimony to a lifelong search for the poetic side of reality through the camera lens.
Photographer Georg Oddner and filmmaker Jan Troell not only have in common a passion for images, but also a long friendship. Out of this, Troell, the well-known Swedish director of The Emigrants and Hamsun, put together a documentary portrait revealing intimate knowledge of Oddner’s workand offering insight into his character. Via memories and photographs, they return to Oddner’s childhood, spent both in Sweden and his mother´s native. The film then follows young jazz drummer Oddner to New York where he began his career as a fashion photographer, getting his first experiences in the studio of the legendary Richard Avedon. Oddner perceived rhythm as a bridge between jazz and photography, a source of vitality for both melody and image. Troell presents a life filled with fascination for human faces and the desire to portray a specific language through which objects speak, and to capture that moment which simultaneously radiates signs of life and eternity. This is a portrait of a fascinating and popular Swedish photographer with the soul of a musician, a man who is both an incredible storyteller and an attentive and perceptive listener and observer.