Golem: The Spirit of Exile
The film is based on the modern version of the Book of Ruth and reflects the destiny of two sophisticated women who have to come to terms with their immigrant status after being forced to leave France. Bernardo Bertolucci also appears in the film.
Golem: The Spirit of Exile transposes the Book of Ruth, fused with passages from other Biblical stories of exile and the legend of the Golem, to modern Paris. A God-like Maharal performs a ritual to make a creature from a formless mass of mud. However, the creature is instructed to protect wanderers, nomads, and exiles of all backgrounds, rather than just Jews like the traditional Golem. These include Elimelech, his wife Naomi, and their two sons, who have left Bethlehem and come to the Biblical city of Moab, here rendered as Paris. The two sons marry Moabite/Parisian wives, but then they and Elimelech die. One wife returns to her family. But Naomi and Ruth, the daughter-in-law who remains, forge an enduring friendship.