The Magdalene Sisters
Ireland, the 1960s. In the cloister of the Sisters of Mercy young women do penance for the sins society says they’ve committed. With realistic and expressive impact, the director captured the conditions in which the girls lived, as well as their individual destinies. The film was awarded the Golden Lion at the 2002 Venice IFF.
Ireland, the 1960s. If a girl was guilty of becoming a single mother, behaved provocatively, or was even the innocent victim of rape, she was sent to a cloister of the Sisters of Mercy. None of these unfortunates, however, can imagine what lies behind the walls where they must do penance for their “sins.” Hard labour is perhaps the least of the evils. Their stay also brings humiliation and the nuns’ despotic treatment. This includes a mother superior shielding herself behind the assertion that she acts in accordance of God’s will, and only for the good of her charges. Director Peter Mullan says of his film: "I couldn´t possibly have made it up. I´m not that good a dramatist. And what disappoints me is the attitude of those who claim that nothing like this ever happened. But I don´t regard the film as anti-Catholic. I regard it as an attempt to right the injustices done to thousands of young girls over a great many years. It amazes me that the Magdalene sisters´ last reformatory was only shut down six years ago."