Come Back, Lumumba
A boy, nicknamed Lumumba after a famous African freedom fighter, arrives in a sleepy little Estonian town. His guardian aunt has taken a position there as cultural coordinator. At school he meets Elsa and Rein, who lost his mother recently, and together they go through the first emotional blast of adolescence.
The young people in the film haven’t experienced the horrors of war, and the word hero hardly means a thing. It’s the sixties, the Soviet Union is fighting to free (at least) Africans, and our young Estonians are trying to get along as best they can. After school they play in the surrounding forest and along the river; in the evening they go to the local movie theatre. Their path toward a bright tomorrow is tediouslygrey. A new cultural coordinator and her orphaned nephew, named after the famous African freedom fighter Lumumba, arrive in the sleepy little Estonian town. The rather wilful newcomer makes friends with Elsa and with Rein, whose mother died recently. Rein’s father cannot cope with the sudden emptiness, and because the new kid’s Aunt Aurora doesn’t have anybody either, the trio tries to get the two adults together. But adolescence isn’t easy, and the two boys have their first encounter with the power and pain lurking in human emotion – in friendship, in first love, and in their first encounter with death….