Vagabond
A popular form of mass social entertainment came to Hungary in the form of a folk dance movement. The protagonists of the film – down-and-outers one and all – find refuge and the fellowship they lack in a Budapest dancehall.
At the beginning of the 1970s the “Tanzhaus” movement started gaining momentum in Hungary, originating among Transylvanian Hungarians. Across the entire country, in both towns and villages, dancehalls began popping up where young people engaged in traditional folk (mainly round) dances to the music of various ethnicities. Today it is still a very popular form of mass entertainment. The protagonists of the film, down-and-outers, vagabonds one and all, find themselves in this specific subculture. Karesz, a kid raised in a children’s home who now hangs out with a gang of young hoods, Karesz, accidentally wanders into one of the dancehalls. He finds a community there offering him the emotional base a boy from the streets is always lacking. A much older Moldavian, working in Hungary illegally and unable to get used to life in the big city, takes comfort in being able to join the band and play songs from his own village.... This feature is edited with authentic footage of traditional Hungarian, Yugoslavian and Romany dance and music.