Some Secrets
A family trip which transforms into a tragicomic psychological drama. Claiming that it was her son’s wish, Grandma Valerie is determined to transfer his urned remains from the small Czech town to their native Slovakia. Her daughter-in-law accompanies her, as do her two adult granddaughters, one nearing the end of her pregnancy with a five-year-old in tow, the other with her husband. Tense relations and conflict come to a head along the way, and the truth erupts from under layers of pretence and deferential consideration. The truths revealed are at times surprising, at others bitter or even comic, but always cleansing.
A family trip which transforms into a tragicomic psychological drama – this is the theme of the second feature by young and talented Czech director Alice Nellis. Claiming that it was her son’s wish, Grandma Valerie is determined to transfer his urned remains from the small Czech town of Rakovník to their native Slovakia. Her daughter-in-law agrees to accompany her, as do her two adult granddaughters. The older, Ilona, is nearing the term of her second pregnancy (she’s already got a five-year-old boy). The younger sister, Zuzana, is accompanied by her good-hearted husband Pavel. Their relationship has long been on the rocks, and Zuzana, who is carrying on with a bohemian artist, is contemplating divorce. Neither of the girls gets along much with their nosey and anxious mother who is ever meddling in their lives. The family sets off in two cars for the dead man’s hometown. Tense relations and conflicts come to a head along the way, and the truth erupts from under layers of pretence and deferential consideration. The truths revealed are at times surprising, at others bitter or even comic, but always cleansing. The director cast the lead roles of the mother and her two daughters with one of the most popular Czech actresses, Iva Janžurová, and her own two daughters, Sabina and Theodora Remundová.