Far from Heaven
Cathy Whitaker’s life fulfils the late fifties’ ideal of the perfect American woman. Then the super mother, wife and housewife finds herself in crisis suddenly... This formally sophisticated tribute to Hollywood “women’s” films of the fifties took several awards.
Cathy Whitaker’s story begins in Hartford, Connecticut in the fall of 1957. Until now this well-situated housewife has only been responsible for looking good, managing a large house with the help of her reliable servant Sybil, and loving her two children and her husband Frank, a local TV employee. Her flawless life as a perfect American housewife (as if drawn from contemporary Cosmopolitan magazines) gets dealt a serious blow when Frank suddenly realizes that he’s long been deceiving her (and himself): Frank is actually attracted to men. Based on safe conventions up to this point, Cathy’s life now falls apart. But rather than confide in her best friend Eleanor, she finds solace with her gardener Raymond, and a new and dangerous but fascinating world of possibilities begins to open up before her. Steven Soderbergh and George Clooney produced Todd Haynes’ latest film, a formally sophisticated tribute to classic Hollywood “women’s” films of the fifties, along the lines of those by Douglas Sirk.