Bellissima
With a Herculean effort 15-year-old Marysa’s mother tries to get her daughter a career as a top model. While seeking contacts, she become the lover of an agency photographer. Marysa resists, but her mother still accomplishes her goal. The movie’s theme of maternal foolishness is drawn from the famous Visconti film.
The ambitious, still young and attractive mother of a 15-year-old named Marysa wants to ensure a better future for her pretty daughter – by putting her forward as a top model. In fact, this is how she will compensate for her own unrealised ambitions. She counts above all on Marysa’s long hair. With extraordinary energy she throws herself into the fulfilment of this dream. She seeks out the right acquaintances, humiliates herself and literally terrorizes her daughter with her demands. The girl doesn’t want to be a model but she overcomes her reluctance and gives in to her mother’s tyranny. She finds understanding from an unconventional couple in the neighbourhood, and there she is also introduced to love. Before a decisive show she defiantly cuts off her hair, but her obdurate mother can handle even this. After all, she has ensured her daughter’s success with a young photographer by becoming his lover. The relationship doesn’t lack consequences – she gets pregnant. And Marysa ends up becoming an exclusive, highly paid model in demand abroad. The movie’s theme of maternal foolishness is drawn from an old Visconti film, and the film itself highlights Polish life and the social and mental aspects of the current social situation.