Rocks in My Pockets
This writer-director animated film by a Latvian director living in New York City serves up a highly personal statement of a woman struggling with an inherited illness. With humor and courage, the director sets out on a challenging journey to discover her family’s best-kept secret. Baumane is not only director, illustrator, and screenwriter, she also narrates this gutsy movie.
Latvia, the 1920s. Anna, a pretty and educated young woman, falls in love with an adventurous entrepreneur 30 years her senior. But with marriage comes jealousy, and the entrepreneur hides Anna away in the forest where she bears him eight children. Years later, Signe, a young artist, asks her father how her grandmother died.… This writer-director animated movie is a highly personal statement of the director’s struggle with an inherited illness. Set against the backdrop of her grandmother’s life, the first part touches on the difficult living conditions in Latvia during the Soviet and German occupations in order to focus on those members of the family suffering from the same affliction. Baumane is not only the director, illustrator, and screenwriter but also the film’s narrator, allowing her direct contact with the viewer. The filmmaker approached the gloomy and oppressive topic with detachment, hyperbole, and humor without diminishing either sincerity or urgency. Funny and bleak by turns, Baumane’s feature debut is the first animated film to compete in the main competition at Karlovy Vary.