In the opinion of many, Winter’s Bone was the best American film of 2010. Jennifer Lawrence was thrust well on her way to stardom after receiving an Oscar nomination for her portrayal of 17-year-old Ree, who goes looking for her missing father in the harsh world of Missouri’s Ozarks. The second film by talented Debra Granik took the Grand Jury Prize and Waldo Salt Screenwriting Award at Sundance.
This raw drama was based on the novel of the same name by Daniel Woodrell, who calls his work "country noir”. The main character of the second film by the exceptionally talented Debra Granik is 17-year-old Ree, who must raise her younger siblings in near poverty. Her mentally ill mother sits around all day, while her father causes the family grief by mortgaging their home for bail and then disappearing. If Ree doesn’t find him within a week, they will lose the roof over their heads for good. She undertakes a difficult journey through the harsh landscape and meth underworld of Missouri’s Ozark Mountains. Many critics called it the best American film of 2010, and Winter’s Bone earned two awards at Sundance and four Oscar nominations, among others for Best Film and Best Actress (Jennifer Lawrence).