Lunacy
Is the utter spiritual emptiness and emotional aridity that comes with absolute freedom worse than that brought about by an authoritative ordering of society? A question we might consider asking after watching a film which shocks us with its exalted images of brutality and nihilism.
At the end of the 1980s Jan Švankmajer, master of gnomically compact and concise statements, felt the urge to increase the footage. Lunacy is his fifth feature-length film, moreover, his first in which animation retreats somewhat in favour of live action. Nevertheless, the animator is still the big cheese, while his characters are not given any inner dimension and, in all respects, behave like puppets, obediently fulfilling the tasks assigned to them. They are galvanised by a literally frenzied vortex which continually sweeps them up in new, visually opulent variations on the theme: a hopeless world structure governed alternately by rigorous order or the desire for limitless freedom. The film comes across as a comprehensive overview by an individual with resolute opinions, theories, obsessions and ways to visualise them, while the end product is possibly the darkest vision of our existence Švankmajer has ever put forth. Nevertheless, his own commentary at the beginning of the film suggests a different interpretation altogether – that this macabre mêlée could conceivably be seen as a chintzy fairground spectacle.