Boyhood
Every year beginning in 2002, Richard Linklater and the same cast returned to Austin, Texas, to shoot part of a movie about the childhood and adolescence of a boy named Mason. Thus, young actor Ellar Coltrane literally grows before our eyes from childhood into young adulthood, the characters around him transforming as well, along with the world in which they live.
Three films on the love between Jesse and Céline – in its own way, the trilogy Before Sunrise, Before Sunset, and Before Midnight was a unique directorial effort, but Richard Linklater’s latest film Boyhood is even more remarkable. Each year beginning in 2002, the filmmaker and the same cast shot a segment of the film, thereby capturing the childhood and adolescence of protagonist Mason from his elementary-school beginnings through his admission to university. Over the course of 12 years a work developed whose uncommon authenticity surprised and moved audiences at this year’s Berlinale. Young and inexperienced Ellar Coltrane as Mason grows before our eyes from a child into a young man prepared to face life, the characters around him changing and maturing as well – his sister (the director’s daughter Lorelei) and his parents (Patricia Arquette, Ethan Hawke). And the world in which they live changes, too – seen in innovations in technology, literature and art, as well as in shifts in verbal expression and musical tastes – yet all references to the particular present come across naturally, without the audience noting any jumps or shifts in time.