The 20,000th day in the life of Nick Cave begins with his alarm clock going off and ends with a walk on the beach. The precisely formulated structure of the piece allows the viewer to glimpse the inner workings of the creative, original and mesmeric Nick Cave, whose distinctive authorial style is firmly stamped on the film. For ninety-five minutes the viewer finds himself in the company of an immensely creative individual.
The 20,000th day in the life of Nick Cave begins with his alarm clock going off and ends with a walk on the beach. The inner workings of an immensely creative and multifaceted individual – musician, composer, screenwriter and novelist – are laid bare before the audience in this highly original, poetic and distinctive mosaic. Acted scenes alternate with actual footage within a precisely formulated film structure and it’s up to viewers to decide which of the film’s layers they will be gulled by and which they will see for what they are – Cave’s visit to see a therapist, who turns out to be the respected modern philosopher Alain de Botton; the drives along the Brighton seafront; and the witty snatches of conversation between Cave and his colleagues. Nick Cave turns directly to the camera to share his outlook on life and the world, but primarily his views on songwriting and artistic creativity. For ninety-five minutes the viewer finds himself in the exclusive company of a talented and mesmeric personality.