Solaris
To mark the 90th anniversary of the founding of Mosfilm Studios the festival presents the restored version of the famous film meditation on the subconscious, faith, and the sense behind scientific research. This sombre current of impressions, which imposes on the viewer a specific sense of the onerous passing of time, was inspired by Stanisława Lem’s science-fiction novel.
The planet Solaris, discovered at some point in the future, represents a previously unknown form of consciousness. The magical ocean covering its surface has the power to materialise human thoughts. The research station hovering above it gradually succumbs to its influence, and the scientists, pursued by their own delusions, suffer from increasing bouts of depression. Psychologist Kris Kelvin is sent out from Earth to this remote corner of the Universe to try to rescue the mission.… The film, whose newly restored version will be screened to mark the 90th anniversary of the founding of Mosfilm Studios, was adapted from the novel of the same name by Stanisław Lem. Tarkovsky plays down the science-fiction elements of the literary model, instead drawing out the story’s subtler tones. In suppressing the tempo of the narrative he imposes on the viewer a specific sense of the onerous passing of time. In like manner, this meditation on the human subconscious, faith, and the sense behind scientific research becomes a sombre current of delusions, impressions and memories experienced by a lyrical hero whose process of self-knowledge is reflected in the planet’s mysterious ocean.