The Texas Chainsaw Massacre
Forty years on, Tobe Hooper’s classic slasher film has been newly restored and was even shown at the film festival in Cannes. This sentimental tale of family values, good food, and a sprightly dance with a chainsaw is being presented at Karlovy Vary by the Shockproof Film Festival.
Tobe Hooper’s classic turns 40 this year, but his humanist story about a clan in the Texas wasteland that uses the visit of a group of travelers to hold a truly one-of-a-kind feast is still capable of moving even the most hardened of hearts. Hooper’s film is a celebration of masterful craftsmanship, in particular thanks to the main antagonist’s breathtaking dance with the symbol of modern forestry, the chainsaw. No wonder, then, that this cinematic treat tickled the taste buds of the organizers of Prague’s Shockproof Film Festival, who nine years ago proudly presented the film’s Czech cinematic premiere. This year, Shockproof’s hard-boiled programmers are showing it again in their role as guest programmers at KVIFF. The newly restored print was shown at Cannes, where Nicolas Winding Refn hailed it as one of the most important films to shape his own screen work.