Kumiko, the Treasure Hunter
This original and visually affecting movie follows the story of a young woman named Kumiko who sets out from Tokyo for faraway Minnesota where, somewhere beneath the winter landscape’s icy crust, treasure lies buried. Presented at this year’s Sundance, bizarre humor and a wonderful performance from Rinko Kikuchi are just two of the film’s highlights.
Twentysomething Kumiko inhabits a cramped and messy apartment in Tokyo with her sole living companion, her bunny Bunzo. It appears that quiet and introverted Kumiko doesn’t fit in too well with the strict Japanese society presented in the film. Her perfect coworkers laugh at her, her boss humiliates her, her mother incessantly advises that she marry already, and her boring work regime seems endless. But then Kumiko sees an American movie set somewhere in the winter wastes of Minnesota. In the film, a man buries treasure under the ice – a satchel packed with American banknotes – and Kumiko’s life takes on new meaning and direction: she determines to unearth the treasure, come what may. The directors of this original, leisurely-paced picture draw the viewer into an intriguing world of bizarre humor and an obsession to achieve one’s dream at any cost. The visually affecting movie, in which the winter landscape becomes one of the film’s players, benefits from Rinko Kikuchi’s outstanding performance – the role of Kumiko was simply "made to order.”