Life of Riley
In his last film the great French filmmaker returns to British dramatist Alan Ackbourn, whose plays also inspired Smoking/No Smoking (1993) and Private Fears in Public Places (2006). In his theatrically stylised tale of memories and unfulfilled dreams, Alain Resnais employs both ironic detachment and understanding as he captures the tragicomic facets of human spontaneity.
Colin and Kathryn are rehearsing a new play with their amateur theatre company when they find out that their friend George is seriously ill and has only a few months to live. This is devastating news not only for Kathryn, who was once in a relationship with George, but also for her friends, Tamara and Monica. They reminisce about their youth, long buried in respectable marriages, and discuss which of them should support George during his last months. In his final film, the recently deceased Alain Resnais returned to the work of British dramatist Alan Ayckbourn, whose plays provided material for the films Smoking/No Smoking (1993) and Private Fears in Public Places (2006). The story unfolds in the theatrically stylised world of middle-class intellectuals, which Resnais views with ironic detachment. Quarrels flare up as memories are relived, a process which brings out the tragicomic qualities of human spontaneity, unfulfilled dreams, desires and disappointment in characters for whom the great French filmmaker had a prudent and benign understanding.