Güeros
A film about small but important joys, failures and adventures, and the constraints limiting current-day Mexico. Tomás has lighter skin than his older brother Fede, and people frequently throw this fact in his face. Fede, nicknamed Sombra, lives in the south where Tomás comes to stay after their mother no longer knows how to deal with the boy. A student demonstration is taking place in town, which the brothers skip; during these sleepy days they’d rather focus their energies on looking for a mysterious musician who, so the story goes, suffers from cirrhosis of the liver and once reduced Bob Dylan to tears. The debuting director treats his young heroes with amiable understanding, and although he touches upon highly sensitive topics he never abandons his overarching playfulness. The film’s turbulent style seems to mirror the protagonists’ heightened senses – sure, maybe they don’t do much but neither are they set in their ways. The film is stylized to somewhat resemble a child’s perception of the world, which gradually forms and finds focus under the influence of events.