Unfolding in an unspecified southern Italian provincial town, the movie forgoes a dramatic buildup, furnishing instead a succession of scenes in which the individual characters meet. Shots and music composed with sophistication, however, introduce a vague feeling of foreboding, even menace. This project comes from independent Apulian filmmakers with leanings toward experimentation.
In the opening scene we are witness to an old man’s lament about a world he no longer understands. Subsequent sequences gradually introduce us to various inhabitants of an unspecified southern Italian village and to the many bizarre situations in which the characters of the three vaguely adumbrated stories appear. Although some of them meet on a daily basis, the viewer receives scant information about their relationships, let alone their lives, and with no plot context. Nevertheless, the tone generated by the artfully composed shots and musical accompaniment suggests something inauspicious, even subliminally disturbing. The film, the script of which earned director Caputo the Mattador International Screenwriting Award, seeks to explore the typical Italian provincial world where the effort to be new and modern clashes with a commitment to deeply rooted traditions. The project was put together by a group of young, independent filmmakers from Apulia interested in connecting experimental music and image, who engaged like-minded collaborators and largely nonprofessional actors.