wave vs. shore
“Technique? Not interested. Whatsoever. No problem if it’s out of focus, but it should have feeling and atmosphere,” says one of the originators of the 1980s Slovak New Wave in describing their approach. This likable and lively documentary investigates a generation of photographers for whom playfulness, freedom of gesture, and irony became essential elements of artistic expression.
The Slovak New Wave. A group of photographers formed at the beginning of the 1980s unleashed a storm of emotion upon the stagnant waters of Normalization. Fortunately, the period had a predilection for creative courage; by that time the regime was no longer strong enough to quash the new trend. Miro Švolík, Rudo Prekop, Jano Pavlík, Vasil Stanko, Peter Župník, Tono Stano, and Kamil Varga could therefore stand against contemporary conventions. “Technique? Not interested. Whatsoever. No problem if it’s out of focus, but it should have feeling and atmosphere,” says Kamil Varga describing their approach. Play became the strongest principle, while other common denominators were staging, manipulation, freedom of gesture, positivity, and irony. And cameraman Martin Štrba’s directorial debut absorbed these New Wave principles like a sponge: “I wanted to avoid traditional artistic portraits, nostalgia, and overly-involved representation.… I was interested in people’s stories, in mutual relationships that lasted. The contemplation of the photographers themselves, myself included.”