The Summer of Sangaile
A fragile and hesitant teenage girl marveles at the stunt airplanes cartwheeling overhead, but they’re not the only things to soar and plummet in this sensuous and sensitive teen romance. The director has achieved a heartfelt and impressionistic snapshot of adolescence, roller-coaster emotions, and self-discovery.
Cartwheeling stunt airplanes aren’t the only things that soar and plummet in this sensuous and sensitive teen romance, where the real roller-coaster ride is that of turbulent adolescent emotions. Paris-based Lithuanian filmmaker Alanté Kavaïté returns to her home turf for this heartfelt snapshot of summer love and self-discovery, enhanced by two hugely appealing lead performances by newcomers Julija Steponaitytė and Aistė Diržiūtė. Their eyes first meet at a local aerobatics show, and the attraction moves quickly from mild crush to all-consuming infatuation. At its best, the film captures the special intensity of those relationships in which everything seems to fade away save for the other person. Onscreen, the gamine Diržiūtė and the hypnotic, blazingly blue-eyed Steponaityte pull us so deeply into their shared rapture that, indeed, we lose all sense of which way is up.