Aferim!
Wallachia 1835: a hired constable and his son set out in search of an escaped Gypsy slave.… A black-and-white “Eastern” exploring Romania’s collective memory. New Wave director Radu Jude’s third motion picture took the Silver Bear for direction at the Berlinale.
Wallachia 1835: a hired constable and his son set out in search of an escaped Gypsy slave... In his third feature, Radu Jude deviates from his usual poetic of terse stories set in the present. Here he replaces the oppressive spaces of urban dwellings with country landscapes where an elaborate historical drama unfolds involving the rebirth of the country into a modern society after the Ottomans are defeated in the latest Russo-Turkish War. Aferim! thereby expands the thematic spectrum of the Romanian New Wave deeper into the past, whose recidivism – racism, xenophobia, abuse of women – bubbles up from the collective memory. Such is evoked in the script by means of folk crafts, religious traditions, and quotations from period literature. A number of the plot motifs are connected to the simple Western storyline in which an outlaw is hunted by a lawman. Genre iconography is rounded out with powerful black-and-white lensing, incomparable exteriors, and the careful reconstruction of set and costume.