Shop on the High Street
This intimate Oscar-winning drama, shot 50 years ago this year, is set in World War II when Jews were persecuted by the Slovak state. Two of its victims are everyday heroes, even though they stand on opposite sides of the conflict. Through the character of Tono Brtko, the film gains the currency of a timeless statement on the tragic consequences of moral compromise.
It has now been 50 years since the filming of Shop on the High Street, the first Czechoslovak film to win an Academy Award (1966). The passage of time has shown that few such award-winning works can stack up against the artistic quality and emotional power this intimate war drama still evokes today. In 1960s Czechoslovakia it was a pioneering film in several respects: it referenced the brutal persecution of Jews under the Nazis, for the first time it openly acknowledged the active participation of the Slovak state in the Holocaust, and finally it moved beyond the era of formulaic war frescoes centering on a collective hero. Avoiding empty pathos, the fateful tale allows the viewer to feel deep compassion for the elderly and powerless Jewish widow as she is subjected to the Aryanization of her meager business. With the character of everyman Tono Brtko, whose good heart has been infiltrated by fear and a desire for property, the movie shifted towards an ethically compelling and timeless statement on conscience, cowardice, and the tragic consequences of moral compromise.