The Asthenic Syndrome
Two stories depicting the disintegration of the personality amid an oppressive reality that transforms a normal person into a flawed individual. This bleak fresco on the state of Soviet society at a time when perestroika was thriving won the Special Jury Prize at the Berlinale (1990). An uncontested masterpiece of world cinema.
Muratova’s restored opus magnum, whose title refers to a form of defective psychological behaviour, is a clinically precise diagnosis of Russian society during the perestroika years. The ingenious fresco portraying this “restructured” period comprises two loosely connected stories. On the one hand, a black-and-white drama about a doctor who has just buried her beloved husband and whose painful loss compels her to act aggressively towards the hypocritical world around her. Then we have the tale – presented in colour – of a teacher who wants to devote himself to writing yet finds he can’t concentrate in these restless times; instead, he responds to his disturbing reality by falling into a deep slumber. Muratova blends her allegorical motifs with unforgiving naturalistic scenes which the viewer finds difficult to follow but is then rewarded with a profound sense of reflexion. Despite the Soviet abolition of censorship at the time of its completion, the movie’s controversial final scene prevented its distribution, and it was only after being smuggled out of the country via the Baltic states that the film was able to compete at the Berlinale, where it won the Special Jury Prize (1990).