Onetime enfant terrible of the British punk scene Julien Temple has shot a remarkably optimistic and energetic film on historied rock guitarist Wilko Johnson, who fairly glows with his mellow good mood. All the more remarkable because Johnson has been diagnosed with inoperable pancreatic cancer and has less than a year to live.
Onetime punk-scene enfant terrible Julien Temple’s characteristically playful, pop-culture-savvy approach to the documentary form might seem ill suited to the subject of mortality, but historied rock-guitarist Wilko Johnson’s unexpectedly buoyant response to the news that he has inoperable pancreatic cancer (and a life expectancy of about 10 months) makes for a film about saying goodbye that is itself void of grief, fear or regret. After checking off a couple of bucket-list items, Johnson has ample time to simply enjoy the heightened, near-euphoric sense of awareness he’s experienced since his diagnosis, which proves more liberating than traumatic. Remaining personal instead of retreading Johnson’s career, the film feels delightfully alive, inventive and droll, very much like its unassuming subject, and its perspective on terminal illness is a rare tonic.