Above and Below
A mesmerizing plunge into the damaged psyches of five characters floating on the margins of American society, from a couple scraping by in a Las Vegas drainage tunnel to the young woman determined to be among the first crew to colonize Mars, this remarkable graduation film serves as a perfect companion piece to the wave of post-apocalyptic stories flooding television and megaplexes. The latest (and best) in an unlikely subgenre of not-quite-documentaries to spring up around the desolate expanse beyond California’s Inland Empire, Above and Below delves into a patch of the American frontier that appears even less inhabitable now than it did in the time of John Ford classics. These dried-up lakes and sun-scorched vistas offer fertile soil for the artistic-minded, in this case concentrating on five individuals who simply don’t fit into the modern world as we know it.