Although the age of the characters, outstandingly rendered by Michael Caine and Harvey Keitel, defies its title Youth, the film’s first few dazzling shots promise that it won’t all be simply about old timers. Naturally, waning vigour, reminiscences and an increasingly unreliable memory are also topics of conversation for two old friends staying at a luxury hotel. Yet the simmering life they see around them motivates them to contemplate youth, beauty and creativity, anything that will drive away thoughts of their approaching demise. For many visitors to Cannes, this film was even more wonderful than The Great Beauty.
Retired composer and conductor Fred (Michael Caine) is taking treatments at a luxury Swiss spa, watched over by his daughter (Rachel Weisz). He’s there with his old friend Mick, a film director (Harvey Keitel) who, unlike Fred, doesn’t plan on giving up his career just yet. Both while away the time reminiscing about their young days and their past loves and, fully aware of their age, they have no illusions about the future. They observe the lives of dozens of colourful individuals whom they meet or simply glimpse passing by, and who compel them to reflect on youth and beauty. Here, Paolo Sorrentino once again stages a “choral theatre of life,” where the motley characters surrounding the central figures each have a fundamental role to play – not as part of the almost nonexistent story, but as one of the constituents of the filmmaker’s design. This latter is stunningly rendered via image and music and, instead of a sense of decline and finality, the impression is more one of hope, reinforced by a wonderful and strongly emotive ending. Sorrentino’s new film was considered one of the best works in this year’s Cannes competition but, like The Great Beauty (2013), it failed to win a prize.