The Lobster
The near future: all men and women without partners are rounded up and taken to a hotel where they must find a counterpart within 45 days. If they don’t succeed they’ll be changed into an animal of their choice. Three men who become friends at the hotel escape into the woods, joining up with a rebellious group called The Loners. The black humor of this absurd drama earned the film a Jury Prize at Cannes 2015.
The future doesn’t appreciate single people: all men and women without a partner are rounded up and taken to the Hotel, where they have 45 days to find a matching mate. Whoever fails will be transformed into an animal of his or her choice and exiled to the Woods. Rebels live there who call themselves the Loners, and sometimes hunts are organized to go after them. Participating in these hunts along with the others is one of the rituals that the reluctant Hotel guests have to face. Resigned to his own fate, David (Colin Farrell) is taken off to the Hotel. His one consolation is his dog, which he’s allowed to have in his room, but he doesn’t suspect that it won’t be for long. The boundless imagination of the Greek director and his screenwriter allows David to taste freedom among the forest rebels, to finally find love, and to discover in the end that he is still no better off. As in his previous films, Yorgos Lanthimos layers the comically absurd situations with characteristic irony and black humor, relating a story, however unrealistic it may seem, that is not entirely divorced from the present.