Land and Shade
A slow-paced, visually powerful drama set in rural Colombia about a farmer who returns home late in life. Land and Shade, young filmmaker César Augusto Acevedo’s feature debut, premiered during this year’s Critics’ Week at the Cannes festival, where it took two awards.
The farmer Alfonso is an old man when he returns to his home after an absence of nearly 20 years. His family tries to eke out a living among the sugarcane plantations, but the struggle against nature has taken its toll on Alfonso’s son Gerard. Alfonso is reunited with the woman with whom he once lived, with his daughter-in-law, and with his grandson. He tries to fix the things he neglected, but that is no easy task in this land of dust and ruin. “This film was born of personal pain,“ says director César Augusto Acevedo. “When I began writing the screenplay my mother was dead, my father was a ghost, and because it was impossible for me to generate memories, I was condemned to lose them forever.” In Land and Shade, Acevedo returns to his roots to take a closer look at familial ties. His story is often told not in words, but through symbolic imagery. Time flows in lengthy scenes that require just one thing from the viewer: patience.