Superworld
A tragicomedy set in the Austrian countryside. Out of nowhere, God begins to fill a supermarket cashier’s empty soul – and it throws her for a loop. The second feature from well-known Viennese actor Karl Markovics screened at this year’s Berlinale.
Gabi Kovanda lives a simple and relatively contented life. She works in a tidy supermarket on the edge of town and, after her shift, she goes home to cook dinner for her husband and son before heading out to exercise class. However, Gabi progressively starts experiencing moments people around her might call blanking out. She just stops registering what’s going on and it slowly dawns on her that she is being addressed by God. “The story was inspired by a scene at a supermarket,” says director Markovics. “There was a quiet moment at the checkout, so the cashier started to spray detergent onto the conveyor belt to wipe it clean. When she did this, she had this vacant expression on her face. The mundane things intrigue me the most.” God never appears in Markovics’ Superworld; the film is conceived more as a pictorial dialogue between Him and Gabi that the others can only observe from the sidelines. The film is dominated by a meticulous performance from Ulrike Beimpold in the lead role and also by resourceful lensing that frequently follows the action from a divine perspective. The decidedly saturated images in Superworld make for an addictive viewing experience.