Slow West
The Western frontier captured at an extremely leisurely pace and in almost painterly compositions. Debuting British director John Maclean’s Slow West, about the search for great love in 19th-century Colorado, is influenced in equal measure by Sergio Leone, Sam Peckinpah, and American landscape painters. Grand Jury Prize at the Sundance Festival.
Young love and the American West – two grand themes and two grand myths – come together in the revisionist western Slow West, in which the typical theme of the search for America’s identity is transplanted onto a story about looking for love and searching for oneself. A sixteen-year-old Scottish aristocrat travels the American prairie not on the trail of “Injuns” or criminals on the run, but in search of the girl of his dreams. He is aided by a cowboy with an agenda of his own who tests the young man’s ability to retain his faith in humanity. This distinctly stylized genre-bending debut is influenced in equal measure by Sergio Leone, Sam Peckinpah and American landscape painters, with references to Jean-Luc Godard and “amour fou.” The film’s decorative visual design contrasts sharply with the dangers lurking in the beautiful scenery, and emphasizes the conflict between reality and the protagonist’s naiveté. Unexpectedly, however, the resulting story is about neither the loss of innocence nor the loss of illusions.