Under the Bombs
Dubai resident Zeina sends her son to stay with her sister in southern Lebanon just a week before the outbreak of war in 2006. Now she must rush back to her war-torn native country in order to find him. This gripping road movie blends fiction with documentary elements of the most authentic kind.
In order to save her son Karim from marital discord and divorce proceedings, Lebanese Zeina sends him from their home in Dubai to her sister’s house in southern Lebanon – where just a week later war breaks out. The woman, wracked with fear and feelings of foreboding, manages to return to her native country. But now she must journey south to a region devastated by bombing raids, and her only “comfort” is an idiosyncratic taxi driver named Toni. “The entire film, from the first idea to the end of post production, took only one year [...] I shot the entire film intuitively. It was a visceral expression of anger and pain from a Lebanese man who can no longer tolerate seeing his country ransacked by war,” says filmmaker Philippe Aractingi. He began filming his experimental work only three days after the outbreak of the 2006 Lebanon War, mixing fiction with documentary realism of the most authentic nature. “There were only four actors; all of the others – refugees, journalists, and military – were being themselves.”