Zelary
This ballad-like film, inspired by Květa Legátová’s novels Želary and Joza’s Hanule, was the most successful Czech film of 2003 with both critics and audiences.
Eliška was a medical student when the Nazis closed the Czech universities, which forced her to take a job as a hospital nurse. However, one day she is unexpectedly faced with the consequences of becoming involved in resistance activities with her lover, a doctor at work. When threatened with capture, her colleagues hide the young woman under a new identity. Eliška – now Hana – leaves Brno with one of her patients. She barely knows the rough and silent Joza, and is rather frightened of him. Hiding out in a mountain solitude as Joza’s unwilling and clumsy wife, the spoilt girl from the big city eventually gets to know not only love full of tenderness and passion, but also pain. Yet not even this country idyll, in which Joza and Eliška/Hana find refuge for their deep relationship, can avoid the cruelties of war. The film was based on the autobiographical prose by Květa Legátová.