The young widow Binodini enters a rich Calcutta family where she meets the thoughtless Mahendra, his naïve wife Ashalata, and the family friend Behari. She refuses to accept a widow’s traditional lot, thus setting off a dangerous game. The film, which takes place in Bengal in 1902-05, is the second adaptation of the Rabindranath Tagore novel.
Soon after her wedding, the charming Binodini is widowed. She comes from the countryside to Calcutta as the companion of Mrs. Rajakshmi, and there meets the rich woman’s son, Mahendra, who was originally intended as her husband. Now, however, the thoughtless young man is married to the naïve Ashalata, who quickly befriends the young widow. Mahendra’s prudent and politically involved friend from childhood and medical school, Behari, enters this play of emotion and passion. Binodini doesn’t want to come to terms with the widow’s lot, a bitter life spent in seclusion. She longs for freedom just like people from Bengal long for independence. The film takes place between 1902 and 1905 and focuses on the blighted atmosphere of the time. Though it relies on effective visual representation to convey its themes, the action is heavily dependent on the spoken word, both in the numerous dialogues and the frequent quotations from letters or poetry. The film features Indian star Aishwarya Rai, who portrays the somewhat mysterious leading lady. Her nickname, Sand in the Eye, gives the film its title.