A Nation Without Women
The shocking reality of the drastic decline in the female population in India as a result of the murder of new-born girls, considered a burden in traditional society, serves as the basis for a bitterly ironic vision of a rural community which has to make do practically without women. The marriage of the girl Kalki to five brothers fails to reinstate the natural order of things. On the contrary, it unleashes an orgy of violence and humiliation. Thessaloniki 2003: Audience Award, Venice 2003: FIPRESCI Award.
How does this bitterly satirical vision of the future relate to the shocking drop in the female population of the Indian countryside which has taken place in recent times? According to statistics from UNESCO, the number of Indian women has fallen by approximately 50 million due to the murder of new-born girls who, for a family living in the clutch of traditional prejudices, are a burden. The village of Matrubhoomi, which director Manish Jha dreamed up for the purposes of his film, is inhabited exclusively by men who satisfy their lust with pornography, transvestitism, homosexuality and violence. The craving for women is intense, but the older of them have died and the younger women were brutally and senselessly killed at birth. The fact that, for the first time in fifteen years, a real wedding is to take place, doesn’t change the situation. The villager Pratap cannot resist an enticing offer to marry off his carefully hidden daughter Kalki to five brothers. What will happen when the girl, permanently abused by her brutish husbands (and their father), eventually builds up a relationship with one of the brothers?