Motherland Hotel
The film concerns solitude and loneliness, obsession and depression, and is arguably one of the most painful movies in the history of the Turkish film industry. Zebercet pins his life on one hope: that a beautiful woman who once spent the night at his grim little hotel will turn up again. This hope gradually transforms into a dangerous obsession.
Ömer Kavur recreates Zebercet, the receptionist of a sad, bleak hotel in a small Anatolian town, adapting him from Yusuf Atılgan’s novel in an attempt that seemed risky to others. A film about loneliness and solitude, obsession and depression, evidently one of the most painful films in Turkish cinema. Here we have the story of the disintegration of someone who is unaware of the thin ice he stands on. The tragic Zebercet, hopelessly awaits the return of a mysterious woman who once came with the Ankara train and stayed a single night in the hotel, turning this ‘dream-real’ woman into an obsession. He gradually moves away from the reality of everyday life and becomes increasingly introverted, a process reflected in the hotel itself. The film creates the reality of closed spaces and a dream-like atmosphere reminiscent of Kubrick’s The Shining.